Home > Vergaderen en Notulen > Josephlaan voelt zich afvalputje van stad

Het is vrijwel zeker de smerigste en drukste straat van Utrecht: de Josephlaan (in de wijk Zuilen). De huizen staan pal op de weg. Tussen de gevel aan de ene kant van de weg en die aan de overkant zit welgeteld 22 meter. Met daartussen een vierbaans racebaan, waar elke dag duizenden auto’s overheen scheuren. Dat er te hard gereden wordt, is een feit. Een flitspaal op de kruising met de Marnixlaan heeft 1800 automobilisten betrapt op een totaal van 195.000, meldt de politie. De bewoners zijn het langzamerhand beu het verkeers-afvalputje van de stad te zijn. Ze zien de bui al hangen. Vanaf volgende maand krijgt de Noordelijke Randweg Utrecht bij Overvecht (globaal tussen tuincentrum Overvecht en de Zuilensering) een nieuwe asfaltlaag. 

 
Deze overlast, waarbij één rijstrook beschikbaar is, gaat een jaar duren. Voorzitter Ebbenhorst van bewonerscommissie de Doordouwers (gebied rond de Josephlaan): ,,Dat betekent dus dat al het verkeer uit Overvecht hier langskomt om de A2 op te rijden.’’

Ander heikele kwestie is de omstreden Spoorlaan, uitkomend op de Cartesiusweg. De bewoners vrezen dat die er toch komt. Deze nieuwe invalsweg aan de westkant is destijds afgeschoten, maar weer in beeld gekomen als een van de opties in het kader van de vuile lucht-problematiek in de stad. De nieuwe weg zou plekken waar nu te veel fijn stof wordt gemeten, moeten ontlasten.

Utrecht komt dit najaar met een scala aan maatregelen om de vuile lucht aan te pakken. Vooruitlopend hierop, hebben de bewoners het idee geopperd de Josephlaan terug te brengen naar twee rijstroken. Het steekt hen dat Utrecht wél oren heeft naar de klachten van de bewoners van Oog in Al (bewonerscomité Ronduit Weg). Die klagen over sluipverkeer door hun wijk. De wethouder heeft Ronduit Weg toegezegd maatregelen te nemen.

Ook heeft dit bewonerscomité bij de Raad van State een compromis gesloten met de gemeente over de reconstructie van de Majellaknoop. Utrecht mag doorgaan, inclusief de aanleg van de nieuwe weg langs het spoor (de zogeheten by pass). Als blijkt dat bewoners in de bodemprocedure toch gelijk krijgen, mag de by pass niet meer gebruikt worden. De bewoners van de Jospehlaan vrezen dat zij bij dit compromis het wisselgeld zijn. Anders gezegd: dat de gemeente van de bewoners van Oog in Al de Spoorlaan mag aanleggen. Door RENÉ CAZANDER / Algemeen Dagblad Utrechts Nieuwsblad